0

سبد خرید شما خالی است

آرش کاک الهی person 3 - لپتاپیفای محمد میرزایی
لپ تاپ استوک بخریم یا نه

لپ تاپ استوک بخریم یا نه

7 ماه قبل مقالات دقیقه

لپ تاپ استوک بخریم یا نه؟

در این عرصه تکنولوژی لپ تاپ یک وسیله ضروری مخصوصاً برای دانشجویان و شاغلان محسوب می‌شود. ولی … خریدش یک دغدغه بزرگ که نو بخریم یا استوک؟ ممکن است لپ تاپ استوک جای یک لپ تاپ نو را برایم بگیرد؟ یا اصلاً به درد نمی‌خورد؟ در این مقاله می‌خواهیم ببینیم آیا لپ تاپ استوک بخریم یا نه؟ نقاط قوت و ضعف و انواع لپ تاپ استوک را بشناسیم. به مقایسه لپ تاپ نو و استوک بپردازیم. نهایتاً اینکه خریدش به‌صرفه است یا خیر؟
لپ تاپ نو قیمت بالایی دارد و امکان تعویض قطعاتش سخت و گران تمام می‌شود، درحالی‌که لپ تاپ استوک قیمتی نسبتاً ارزان و به‌صرفه داشته و امکان تعویض قطعات خیلی راحتی دارد. گاهی ممکن است یک لپ تاپ استوک که فقط یک‌بار خاموش روشن شده را با قیمت استوک بخرید درحاaلی‌که همان لپ تاپ نو به حساب می‌آید. اگر بتوانید از یک جای مطمئن، با بررسی دقیق و امکان بازگشت تا مدتی معین خرید کنید، قطعاً می‌توانید یک لپ تاپ استوک عالی و اقتصادی بخرید. اگر هم از نظر بودجه مشکلی ندارید که از یک جای معتبر اقدام به خرید نو نمایید.

لپ تاپ استوک همان ذخیره انبار انواع مختلفی از لپ تاپ های آنباکس و بدون جعبه کارتنی است که به هر علتی بدون جعبه هستند. بسته به اینکه چرا به شرکت بازگشت داده شده‌اند و براساس میزان خط‌وخشی که رویشان افتاده طبقه‌بندی می‌شوند. در فروشگاه‌های خارجی تا 30 روز امکان بازگشت لپ تاپ خریداری شده حتی بدون علت هم وجود دارد؛ یعنی ممکن است لپ تاپی فقط از جعبه خارج شده و کاربر خوشش نیامده و پس داده باشد. یا اینکه لپ تاپی درخرید عمده حین جابه‌جایی یک ترک برداشته و یا پیکسلی از نمایشگرش سوخته و وارد انبار شده است. پس اگر لپ تاپ استوک گرید A باشد، یعنی دارای حداقل خط‌ و خش و ضربه بدنه بوده، سالم‌تر می‌نماید و فرق آنچنانی با نو ندارد. در کل لپ تاپ استوک، اگر بدنه خش‌دار یا هر عیب ظاهری هم داشته باشند، از نظر فنی بدون عیب و ایراد و قدرتمند هستند. قیمتشان هم که به شدت به‌صرفه است.

لپ تاپ استوک چیست؟ همان دست‌دوم است؟

خیر، لپ تاپ دست دوم بدون چون‌وچرا و حتماً مدتی استفاده شده و قطعات داخلی‌شان استهلاک دارند و به هر دلیلی؛ مدل پایین، مشکل فنی و … فروخته شده است. ولی لپ تاپ استوک که عملکردشان مشکلی ندارد ممکن است برای تایم خیلی کمی استفاده شده باشد، خط و خش روی بدنه داشته باشد و یا نو نو بوده و فقط یک‌بار خاموش روشن شده باشد. پس بسته به اینکه از کجا لپ تاپ استوک می‌خرید، می‌توانید بهترین و نوترینش را با قیمتی پایین و به‌صرفه خریداری کنید. لپ تاپ نو هم که این روزها قیمتش سر به فلک کشیده و خریدش از دسترس عموم خارج شده و فقط گروه‌های خاص با وضع اقتصادی خوب می‌توانند اقدام به خریدش کنند.

مزایا و معایب لپ تاپ استوک

نوبتی هم که باشد نوبت این است که همه نقاط قوت و ضعف یک لپ تاپ استوک را شناسایی کنیم. تا خریدی رضایت‌بخش با حداقل پشیمانی داشته باشید. هر مدل لپ تاپی برای خودش معایب و مزایایی دارد، لپ تاپ استوک هم از این قاعده مستثنی نیست. برای راحتی کار شما ابتدا در جدول و سپس به بررسی تک‌تک موارد می‌پردازیم.

مزایا و معایب لپ تاپ استوک

نقاط قوت لپ تاپ استوک

لپ تاپ های استوک نقاط قوتی به ارمغان می‌آورند که در جدول قبل اشاره و به توضیحات بیشتر این موارد می‌پردازیم.

 

  • قیمت به‌صرفه:
    اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقطه قوت یک لپ تاپ استوک در برابر یک لپ تاپ نو و آکبند، قیمت مناسبش است. لپ تاپ نو به علت آکبند بودن و اینکه Open Box نشده‌اند، قیمتی بالایی دارند. در حالیکه لپ تاپ استوک را با قیمتی خیلی کمتر می‌شود خریداری کرد، درحالی‌که همان عملکرد و گاها عملکرد بالاتری هم نسبت به نو ارائه می‌دهند. پس همین قیمت مناسب با مقاومت بدنه بالا باعث شده این روزها طرفداران خرید لپ تاپ استوک رو به افزایش بوده و چه افرادی که بودجه خرید لپ تاپ نو را ندارند و چه آنان هم که بودجه دارند، رو به خرید لپ تاپ استوک بیاورند.
  • استحکام و مقاوم:
    سازنده این لپ تاپ های استوک، کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند و به تبعه کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. برای مقاومت و قایم بودن بدنه، معمولاً فلزاتی را حین ساختشان به کار می‌برند. به همین سبب شاید وزنشان زیاد سبک نباشد. ولی در عوض لپ تاپ های جدید را با مواد پلاستیک فشرده درجه اول و دوم می‌سازند تا سبک و راحت حمل باشد که در عوض استحکامش در برابر ضربه و صدمات احتمالی کمتر خواهد بود.
  •  کیفیت سخت‌افزار:
    چون لپ تاپ های استوک دستاورد کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی هستند، کیفیت سخت‌افزاری‌شان هم در اغلب موارد بیشتر از لپ تاپ های نو ایران است. چون اولاً کاربران خارجی کیفیت سخت‌افزار برایشان خیلی مهم است و لپ تاپی را که کیفیتش بالا باشد به کار می‌برند. دوما لپ تاپ های نو موجود در ایران معمولاً محصول چین هستند با سخت‌افزار ضعیف تا متوسط!
  • تنوع پورت:
    چون لپ تاپ های استوک بدنه ضخیم و وزن بیشتری دارند، پس جا برای تعدد و تنوع پورت هم زیاد بوده و نیازی به استفاده از کابل‌های تبدیلی نیست. ولی لپ تاپ های نو که به خاطر زیبایی ظاهری و ظرافت بدنه که حائز اهمیت هم هستند، باریک بوده و جای کمتری برای پورت و درگاه ورودی دارند و مجبورند تعدادشان را کمتر طراحی کنند. در ضمن در اغلب لپ تاپ های استوک درایو نوری هم تعبیه شده است.
  • تعمیر و تعویض قطعات:
    یکی از اساسی‌ترین نقاط قوت لپ تاپ های استوک این است که قابلیت تعمیرشان راحت است و تعویض قطعات خیلی آسان و کم‌هزینه ‌ای دارند؛ که همین اقدامات برای یک لپ تاپ نو یا وجود ندارد یا هزینه گزافی می‌خواهد. تازه در لپ تاپ های استوک می‌توان قطعات داخلی را ارتقا داد.

لپ تاپ استوک بخرم یا نه

نقطه‌ ضعف لپ تاپ استوک

هر لپ تاپی در برابر نقاط قوتش، ممکن است یکسری نقطه‌ضعف هم داشته باشد که باید با شناخت تمام این نقاط و بررسی همه جوانب اقدام به خردید لپ تاپ استوک کنیم. قبل‌تر به دو نقطه‌ضعف یک لپ تاپ استوک اشاره کردیم که عبارت‌اند از:

  • نداشتن گارانتی شرکتی:
    شرایط گارانتی معمولاً به محصولات نو اختصاص داده می‌شود. شرکت‌ها فقط لپ تاپ های نو و آکبند را از نظر سلامت و اصالت تضمین می‌کنند. پس این گارانتی شامل لپ تاپ های استوک که به هر علتی آنباکس شده‌اند، تعمیر شده و یا به نمایندگی برگشته داده شدند نمی‌شود. اما لپتاپیفای لپ تاپ‌های استوک را، به مدت 2 هفنه گارانتی تعویض و یک ماه گارانتی تعویض قطعات ارائه می‌دهد.
  • رنگ‌بندی محدود :
    عیب دیگر یک لپ تاپ استوک نسبت به مدل‌های اپن باکس و نو، پایین و قدیمی بودن مدل است. چون لپ تاپ های استوک ابتدا در کشورهای اروپایی تولید می‌شوند و سپس به خاورمیانه و بعد به ایران می‌رسند، پس سخت‌افزارشان تقریبا یک تا چند سال قدیمی‌تر خواهد بود. درحالی‌که لپ تاپ های نو و اپن باکس، اگرچه کیفیت ساختشان هم زیاد بالا نباشد ولی با نسخه‌های به‌روز و آپدیت از سخت‌افزار توسعه یافته‌اند و تنوع رنگ‌ بدنه بیشتری دارند.
  • ایرادات ظاهری در بدنه:
    روی بدنه برخی از لپ تاپ های استوک، می‌توان اثراتی از خش، خوردگی و یا اثرانگشت را دید. یا برخی حین حمل و جابه‌جایی ضربه خورده یا ترکی(در گرید B) برداشته‌اند. درحالی‌که هیچ مشکلی در عملکردشان وجود ندارد. پس از عیب‌های دیگر لپ تاپ استوک می‌توان مشکلات ظاهری دانست. البته صادقانه بگوییم که مدل‌های تازه و بدون خط‌وخش را هم می‌توان به‌وفور پیدا کرد.

لپ تاپ استوک معمولا از کدام برندها هستند؟

لپ تاپ استوک معمولا زاده برندهای معتبر و مشهوری هستند که سابقه کیفیت ساخت بالایی دارند. پس شما می‌توانید لپ تاپ خود را از میان برندهای این با کیفیت برگزیده و اقدام به خرید نمایید.

نکته: البته غیر از این مدل‌ها، شاید در بازار لپ تاپ استوک با برند دیگری هم بیابید.

انواع لپ تاپ استوک موجود در بازار

لپ تاپ های استوک هم انواع مختلفی دارند و برای کارهای متفاوتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی صنعتی هستند و برای محیط‌های کاری دشوار به کار می‌روند. برخی هم گیمینگ بوده و مختص به بازی طراحی شده‌اند. مدل‌های دیگری هم هستند که برای طراحی و امورات دانشجویی می‌توانند سودمند واقع شوند. ولی دقت کنید که لپ تاپ اگر گرید A داشته باشد، تازه‌تر است؛ یعنی لپ تاپی استوکی که بدنه سالم و عملکرد فنی سالمی دارد، هیچ فرقی با نو ندارد و قیمتش هم کمتر بوده و معمولاً در رده A++ قرار دارد. پس لپ تاپ استوک را با میزان ترک، خش و خوردگی‌های ظاهری می‌توان یافت که هیچ عیبی در عملکرد فنی‌شان وجود ندارد.

چگونه مطمئن شویم یک لپ تاپ استوک سالم است؟

فقط هزینه پایین برای یک لپ تاپ کافی نیست بلکه باید در حد معقول و قابل‌قبول هم سالم و هم کاربردی باشد. پس لازم است قبل از خرید یک لپ تاپ استوک چند نکته را خدمتتان عنوان کنیم تا بتوانید دقیق‌تر یک لپ تاپ استوک سالم برگزینید.

  • ابتدا یک فروشگاه معتبر و معتمد را برای خرید انتخاب کنید و از فروشنده مهلت تست بگیرید.
  • از نظر ظاهری با دقت و موشکافانه همه قسمت‌های لپ تاپ را چک کنید. کیبورد، نمایشگر، سلامت پورت‌ها، شارژ و آداپتور
    (توجه کنید که نمایشگر پیکسل سوخته نداشته باشد)
  • از نظرعملکرد هم باتری، هارد، رم و گرافیک را با نرم افزارهای مخصوص چک و بررسی کنید.

آخرش لپ تاپ استوک بخریم یا نه؟

اگرچه خرید لپ تاپ یک مسئله شخصی است و به شرایط و میزان بودجه شما بستگی دارد، ولی پیشنهاد می‌دهیم اگرزیبایی و ظرافت به همراه گارانتی لپ تاپ برایتان مهم است، سراغ لپ تاپ نو بروید البته اگر بودجه کافی دارید. ولی شما دانشجویان و فریلنسرهایی که ظاهر برایتان فرقی ندارد و فقط کارایی و عملکرد برایتان در اولویت است، می‌توانید به خرید لپ تاپ استوک رضایت دهید. ولی لطفاً توجه باشید که لپ تاپ استوک بارده بالا را انتخاب کنید. چون لپ تاپ های استوک براساس ایرادات بدنه‌شان دسته‌بندی می‌شوند.

  • گرید A: لپ تاپ با کمترین خط و خش و ظاهری در حد نو
  • گرید B: بدنه دارای خط و خش جزئی
  • گرید C: بدنه دارای ضربه، ترک یا خط‌وخش واضح یا حتی پیکسل‌ها سوخته (لطفاً از خرید این موارد خودداری کنید)

انواع گرید در لپ تاپ استوک

نکته: لپ تاپ های استوک را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید که مبادا لپ تاپ دست دوم را به‌جای استوک به شما قالب کنند.

جمع‌بندی

خرید لپ تاپ استوک یک خرید به‌صرفه واقتصادی است اگر از فروشگاهی معتبر مانند لپتاپیفای با امکان بازگشت و تست چند هفته خریداری کنید. لپ تاپ نو ظریف‌تر و به‌روزتر از لپ تاپ استوک است، گارانتی هم دارد ولی قیمتش سرسام‌آور است. اگر مشکلی در بودجه ندارید، لپ تاپ نو با گارانتی بخرید. در غیر اینصورت می‌توانید اقدام به خرید یک لپ تاپ استوک تروتمیز و محکم با قیمتی نصف یک لپ تاپ تازه، خریداری نمایید.

برچسب ها:
ارسال نظرات
  1. avatar
    شهلا
    1400-08-29 9:10 ب.ظ

    مقاله جالب و کاربردی ممنون از راهنماییتون.