0

سبد خرید شما خالی است

آرش کاک الهی person 3 - لپتاپیفای محمد میرزایی
بهترین لپ تاپ برنامه نویسی و گیمینگ

راهنمای خرید لپ تاپ

3 سال قبل مقالات دقیقه

آنچه که در این مقاله می‌خوانید:

چگونه یک لپ تاپ خوب بخریم

همه ما با بازاری روبرو هستیم که انتخاب یک لپ تاپ مناسب برایمان سخت است. داشتن کمی دانش در مورد لپ تاپ‌ها باعث می‌شود انتخاب درست و هوشمندانه‌ای برای خرید لپ تاپ متناسب با نیازهای شخصی مان داشته باشیم. برای ساده کردن انتخاب برای شما لیستی از 12 معیار را جمع‌ آوری کرده‌ایم که می‌توانید از آن بهره ببرید. شاید به این فکر کنید که وارد شدن به این موضوع دشوار است، اما باید این را هم در نظر گرفت، که خواندن راهنمایی برای خرید لپ تاپ و تحقیق در مورد لپ تاپ به این معنی است که از خرید اشتباه پرهیز می‌کنید و لپ تاپی را که مناسبتان است تهیه می‌کنید.

نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ

1-صفحه‌ نمایش

چه نوع صفحه نمایشی بگیرم؟

صفحه نمایش یکی از معیارهایی است که حتماً قبل از این که لپ تاپ را تهیه کنیم به آن توجه کنیم. باید بدانید که مثلاً صفحه نمایش مات می‌خواهید یا براق یا مثلاً کیفیت صفحه نمایش برای‌تان اهمیت دارد یا نه. در مورد مات یا براق بودن صفحه نمایش، باید گفت که صفحه نمایش مات از یک روکش برخوردار است که این روکش مانع از انعکاس نور می‌شود. بنابراین اگر قرار است زیاد از لپ تاپ در بیرون از منزل و در زیر نور خورشید استفاده کنید توصیه می‌شود که به دنبال لپ تاپ‌های با صفحه نمایش مات باشید، هر چند که صفحه‌ نمایش‌های مات، رنگ‌ها را با کیفیت کمتری نسبت به صفحه نمایش‌های براق نمایش می‌دهند.

در مورد کیفیت صفحه نمایش نیز می‌توان گفت که این مورد عموماً به رزولوشن صفحه نمایش و تکنولوژی ساخت آن بستگی دارد. هرچه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت بهتر خواهد بود و همچنین صفحه نمایش‌هایی که با تکنولوژی TN ساخته شده‌اند نسبت به صفحه‌ نمایش‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی IPS استفاده شده زاویه دید کمتری دارند و البته کیفیت تصویرشان هم پایین‌تر است.

اندازه و شکل لپ تاپ

مشخص کنید که کدام سایز لپ تاپ می‌تواند برای شما مناسب باشد. در حال حاضر لپ تاپ‌های سایز ۱۳ اینچ تا ۱۷ اینچ در بازار وجود دارند. به عنوان مثال اگر به دنبال یک جایگزین برای کامپیوتر رومیزی هستید و قصد ندارید که لپ تاپ را در برخی مکان‌ها به همراه داشته باشید و فقط قرار است لپ تاپ در منزل مورد استفاده قرار گیرد، لپ تاپ‌های ۱۷ اینچی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند اما اگر قرار است لپ تاپ را در بیرون از منزل به همراه داشته باشید بهتر است به فکر لپ تاپ‌های ۱۵ اینچ به پایین باشید.

در کل، این که کدام سایز لپ تاپ مناسب است، تا حدودی به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. نکته‌ای دیگر که باید در راهنمای خرید لپ تاپ به آن اشاره کنیم این است که حتماً وزن لپ تاپ را نیز مد نظر داشته باشید. برخی لپ تاپ‌ها با وجود آن که سایز کوچکی دارند اما وزن زیادی دارند و گزینه‌هایی مناسب برای استفاده در بیرون از منزل نیستند.

هنگام جستجو برای لپ تاپی که می‌خواهید خریداری کنید. به‌ ندرت کسی وجود دارد اندازه برایش مهم باشد. برخی از کاربران به چیزی سبک‌تر و قابل‌ حمل نیاز دارند. سایر کاربران برای کارهایی مانند ویرایش ویدئو یا اجرای بازی‌های سطح بالا به گرافیک بالا احتیاج دارند. اگر به رایانه‌ای با درایو نوری یا عمر باتری طولانی نیاز دارید، مطمئناً باید به دنبال چیزی بزرگ‌تر باشید.

هنگامی‌که اندازه و شکل لپ تاپ موردنظر خود را بررسی کردید، پیدا کردن بهترین لپ تاپ بسیار ساده‌تر می‌شود، زیرا می‌توانید نتایج جستجوی خود را بر اساس آن پارامترها فیلتر کنید.

2 – کیفیت تصویر در هنگام خرید لپ تاپ

آیا کیفیت تصویر در خرید لپ تاپ مهم است؟

ازآنجا که احتمالاً ساعت‌ها به صفحه لپ تاپ خود خیره می‌شوید، حتماً می‌خواهید مطمئن شوید این کار صدمه‌ای به چشم‌هایتان وارد نمی‌کند. برای این کار، به صفحه‌ای نیاز دارید که ازنظر ظاهری راحت باشد و استفاده از آن آسان به نظر برسد.

صفحه‌ نمایش لمسی

برای شروع، باید در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید لپ تاپ بعدی شما صفحه لمسی داشته باشد یا خیر. این روزها، صفحه‌های لمسی بسیار رایج هستند که می‌توانند برخی از کارها را آسان‌تر از بقیه انجام دهند. برخی از مارک‌ها این ویژگی را برای هزینه اضافی به آن اضافه کرده‌اند.

رزولوشن تصاویر

مقدار پیکسل‌های صفحه نمایش نیز در کیفیت و وضوح تصاویر و فیلم‌ها تأثیر گذارند. 1920×1080 که به فول اچ دی(Full HD) نیز مشهورند نسبت به نوع معمولی 1366×768 شفافیت بیشتری دارند. البته صفحه نمایش‌های دارای پیکسل‌های بالاتر نظیر 2560×1600، 3200×1800 و 3840×2160 به وضوح کیفیت بهتری را ارائه می‌دهند و از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما به خاطر مصرف بیشتر برق، عمر باتری کوتاه‌تری نیز دارند.

هنگام خرید لپ تاپ برای بازی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر اهل بازی هستید، نرخ تازه‌سازی تصویر (فریم) سریع‌تر اغلب می‌تواند مزیت رقابتی را دربازی‌های آنلاین ایجاد کند، زیرا تجربه بازی روان‌تر و سرعتی‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. در حالت ایده آل، چیزی را می‌خواهید که زمان پاسخ آن کمتر از 5 میلی‌ثانیه یا نرخ تازه‌سازی بیشتر از 144 هرتز باشد. ما در حال حاضر نرخ تازه‌سازی 300 هرتز را هم در لپ تاپ‌های جدید مشاهده می‌کنیم. لپ تاپ‌هایی مانند MSI GS66 Stealth و Asus ROG Strix G15 Advantage Edition

 زاویه دید لپ تاپ مهم است؟

در نهایت، زاویه دید بسیار مهم است. صفحه لپ تاپ که از فناوری IPS (سوئیچینگ) استفاده می‌کند، وسیع‌ترین زاویه دید و بهترین راحتی کاربر را ارائه می‌دهد. به‌ احتمال‌ زیاد شما همیشه از لپ تاپ در خانه خود استفاده نمی‌کنید، بنابراین لپ تاپ‌هایی با صفحه‌ نمایش IPS به شما پیشنهاد می‌دهم.

3- کیفیت صفحه‌کلید

لپ تاپم چه صفحه کلیدی داشته باشد؟

در حالت عادی، شما یک صفحه‌ کلید می‌خواهید که دارای یک طرح راحت با کلیدهای اندازه استاندارد باشد. وقتی کلیدها را رها می‌کنید، کلیدها باید در حرکت ضربه‌ای پاسخگویی سریع‌تری داشته باشند.

مطمئن شوید که صفحه‌ کلید نیز دارای نور پس‌ زمینه باشد. از نظر ظاهری، ممکن است این‌یک جزئیات سطحی به نظر برسد، اما کلیدهای دارای نور پس‌ زمینه دیدن آنچه را که در محیط‌های کم‌نور تایپ می‌کنید بسیار ساده‌تر می‌کند. لپ تاپ‌های بازی مانند Razer Blade 14 و Acer Nitro 5 دارای نور پس‌زمینه کلیدی RGB جذاب هستند که امکان بازی در شب یا در محیط‌های کم‌نور را فراهم می‌کند.

نکته: در حالی که کلیدهای دارای نور پس‌ زمینه مفید هستند، باتری شمارا هم زودتر تخلیه می‌کنند، بنابراین هنگام انتخاب لپ تاپ خود به آن توجه کنید.

4- CPU

قبل از خرید لپ تاپ چه پردازنده‌ای رو باید در نظر داشته باشم؟

CPU یا پردازنده، قلب تپنده هر سیستم پردازشی است. بیشتر قدرت لپ تاپ به پردازنده بستگی دارد. بررسی کنید که چه مقدار توان پردازشی احتیاج دارید. اگر لپ تاپ را برای کارهای معمولی می‌خواهید، به عنوان مثال کتاب خواندن، وب گردی و موسیقی، نیازی به لپ تاپ قدرتمند ندارید، اما اگر استفاده شما از لپ تاپ بیش‌تر از این کارهای معمولی است بهتر است دنبال لپ تاپ قدرتمندتری باشید.

2 برندهای برتر تولیدکننده پردازنده

اینتل

در این پردازنده‌ها اولین کلمه و عبارت سمت چپ شرکت تولید کننده مشخص می‌شود و پس‌ از آن عبارت‌هایی دیده می‌شود که نسل پردازنده، مشخصات و توانایی پردازش را مشخص می‌کند. به‌عنوان‌ مثال: Intel core i7 11370H همچنین در انتها پسوندهای شناسایی دیگری نیز مشاهده می‌شود که مقدار توان مصرف این پردازنده‌ها را نشان می‌دهد. با توجه به نیاز شما می‌توانید از پردازنده‌های مختلف جهت کاربردهای متفاوت استفاده کنید. سری‌های مختلف در پردازنده‌های اینتل وجود دارد که قیمت‌ها و مشخصات متفاوتی دارند. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید پردازنده‌های کم‌مصرف و متوسط، پردازنده‌هایی با توان بالا و پردازنده‌هایی با توان بسیار بالا و نسل‌های جدید را در این سری مشاهده کرد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که عدد بیان‌ شده در مدل پردازنده‌ها (مثلاً core i5) نشان‌ دهنده تعداد هسته است، اما این‌گونه نیست، این اعداد تنها بیانگر توان نسبی در پردازش هستند.

اینتل تقریباً هر ساله نسل جدید پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند. دور قم ابتدای مدل پردازنده مشخص‌ کننده نسل پردازنده است. نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل علاوه بر بهبود بخشیدن به فناوری ساخت و ارتقای خصوصیاتی مانند فرکانس هسته و حافظه کش، تغییرات دیگری نیز داشته‌اند که باعث افزایش توان پردازشی و مصرف کمتر انرژی می‌شود. مثلاً یک مدل پردازنده اینتل i5 سری U نسل ۸ نسبت به مدل مشابه نسل ۶ توان پردازشی تقریباً دو برابر دارد.

AMD :

در حال حاضر جدیدترین سری پردازنده‌های شرکت AMD پردازنده‌های ryzen می‌باشند. اگر بخواهیم پردازنده‌های AMD را با intel مقایسه کنیم سری ryzen در AMD به‌خوبی با سری core i در intel رقابت می‌کند. پردازنده‌های ryzen نیز دارای شماره برای رده‌بندی می‌باشند

که عبارت هستند از ryzen (3,5,7,9) هرچه این عدد بالاتر باشد قدرت پردازش آن نیز بالاتر و بهتر است مثلاً پردازنده‌های ryzen 3 برای فعالیت‌های معمولی مناسب هستند در مقابل ryzen (5,7,9) برای فعالیت‌های سنگین‌تر مانند امور گرافیکی، بازی، تدوین فیلم و… استفاده می‌شوند.

پسوند G نشانگر این است که داری کارت گرافیک مجتمع است. هر یک از این پردازنده‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که با توجه با نیازتان می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

5-Ram

چه نوع رمی برای لپ تاپم بخرم؟

بیایید ابتدا یاد بگیریم که رم چیست. RAM جایی است که داده‌ها قبل از پردازش در آن جا موقتاً نگهداری می‌شود. RAM مخفف کلمات Random Access Memory به معنی حافظه‌ای با دسترسی موقتی است و از تراشه‌های حافظه پویا (dynamic) تشکیل شده که قابلیت نوشتن و بازنویسی سریع اطلاعات بر روی آن وجود دارد. به رم، حافظه موقتی گفته می‌گویند؛ زیرا برخلاف هارد دیسک که اطلاعات در آن به صورت دائمی نگهداری می‌شود، در این نوع حافظه، اطلاعات به طور مداوم پاک شده و اطلاعات دیگری جایگزین آن می‌شود. می‌توان اینطور گفت که RAM مهمان نواز خوبی نیست! پس زمانی که برق قطع می‌شود، اطلاعات در آن باقی نخواهد ماند.

دلیل استفاده از رم نیز این است که این حافظه بسیار سریع‌تر از هارد می‌باشد. زمانی که یک برنامه را اجرا می‌کنید، این فایل از روی هارد دیسک، در حافظه رم کپی می‌شود و حالا CPU سریع‌تر به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهد کرد؛ حالا فرض کنید کل این حافظه پر شده باشد و اطلاعات دیگری نیز احتیاج دارند که به این مکان بیایند،  اینجاست که CPU مجبور می‌شود اطلاعات خود را از همان هارد دیسک بخواند در نتیجه سیستم بسیار کند شده و یا ممکن است هنگ کند.

چه مقدار رم برای لپ تاپم نیاز دارم؟

توصیه اصلی ما این است که هر قدر مقدار رم بالاتری داشته باشید، بهتر است؛ اما زمانی که صحبت از صرفه جویی در هزینه می‌شود، دانستن این که در کاری که می‌کنید چه میزان رم مورد نیاز است، انتخاب شما را هوشمندانه تر خواهد کرد.

ممکن است بیش از مقدار مورد نیازتان، پول صرف RAM کنید؛ اما با دانستن مقدار مورد نیاز، می‌توانید هزینه اضافی را صرف بخش‌های دیگر کنید.

برای این که به پاسخ خود برسید، ما کاربران را به دسته‌های زیر تقسیم کرده‌ایم‌:

  1. معمولی/اداری/کاربران مالتی مدیا
  2. متوسط /کاربران وب/دانشجوهای رشته‌های عمومی
  3. حرفه‌ای/مهندسین/طراحان گرافیک/برنامه نویس‌ها/گیمرها

چند نکته در مورد رم لپ تاپ

چند نکته جالب وجود دارد که ممکن است هنگام بررسی مشخصات RAM مشاهده کنید، در اینجا مواردی است که اساساً باید در مورد آن‌ها بدانید. در کنار نام تجاری و ظرفیت هر رم، حروف DDR را پیدا خواهید کرد. همچنین معمولاً یک عدد ضمیمه‌ شده است. به‌ عنوان مثال، لپ تاپ گیگابایت Aero 15 OLED دارای دو کارت حافظه 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است. این مخفف Double Data Rate و عددی است که پس از آن به تولید طراحی قطعات اشاره می‌کند.

جدیدترین نسل رم

جدیدترین نسل سخت‌افزار RAM DDR4 است، اما انتظار می‌رود RAM DDR5 در سال 2021 به زمین برسد. به‌عنوان یک قاعده، اعداد بالاتر از اعداد کمتر در اینجا بهتر است و اکثر مادربردها فقط می‌توانند نسل خاصی از RAM را پشتیبانی کنند. خوشبختانه، از آنجاکه شما به دنبال خرید لپ تاپ هستید، نگرانی زیادی در اینجا ندارید، زیرا هیچ نصب کننده عقلانی نمی‌خواهد RAM ناسازگار را به یک لپ تاپ از پیش‌ ساخته وصل کند.

عددی که پس از تعیین DDR می‌آید کمی قابل‌توجه‌تر است. این سرعت انتقال است. مشابه سرعت ساعت روی CPU، این عدد حداکثر سرعت انتقال نظری پیش‌ فرض را اندازه‌گیری می‌کند. بازهم، اینجا بالاتر بهتر است. سرعت بالاتر به این معنی است که چیزها سریع‌تر اتفاق می‌افتند.

جزئیات دیگری که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که آیا RAM لپ تاپ شما تک یا دو کاناله است یا خیر. در بیشتر موارد استفاده روزمره، این ممکن است تفاوت زیادی ایجاد نکند، اما اگر می‌خواهید گزینه‌های خود را بسنجید، یک لپ تاپ با دو کاناله به‌طور کلی مطلوب‌تر از لپ تاپ با مقدار معادل حافظه تک کانالی است. سرعت انتقال یکسان این به این دلیل است که RAM دو کاناله قادر است حجم بیشتری از داده‌ها را به‌طور هم‌زمان منتقل کند.

6- کارت گرافیک

چه نوع کارت گرافیکی بگیرم؟

لپ تاپ‌های میان رده در بیشتر موارد دارای پردازنده گرافیکی یکپارچه هستند که برای استفاده‌های روزمره گزینه‌ای معقول به حساب می‌آیند؛ اما نمی‌شود از آن‌ها توقع انجام کارهای گرافیکی سنگین داشت. کارت گرافیک جانبی و قدرتمندی در لپ تاپ‌ها تعبیه‌شده‌اند که می‌تواند سرعت پردازش سنگین و عملیات های گرافیکی را افزایش دهند. در بسیاری از لپ تاپ‌های گیمینگ و گرافیکی شاهد کارت گرافیک‌های فوق حرفه‌ای هستیم که می‌توانند ازلحاظ پردازش با دسکتاپ‌ها رقابت داشته باشند. اگر تمایل به انجام امور حرفه‌ای گرافیکی ندارید کارت گرافیک داخلی لپ تاپ (ارت گرافیک مجتمع) می‌تواند به‌خوبی نیازهای شما را برطرف کند.

کارت‌های گرافیک، وظیفه‌ی رندر تصاویر و ساختارهای ۳ بعدی انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدئویی را بر عهده‌ دارند و به پردازش‌های ریاضی سرعت می‌بخشند. کارت گرافیک از یک حافظه‌ی اختصاصی به نام VRAM برخوردار است. جهت پردازش‌های گرافیکی سنگین حداقل چهار گیگابایت حافظه گرافیکی نیاز می‌باشد. قدرت پردازشی کارت‌های گرافیکی بسیار بالا است، بطوری‌ که گاهی در انجام فعالیت‌های سنگین و نیمه سنگین، به کمک CPU می‌آید و باعث سرعت بخشیدن به کارها می‌شود. به همین دلیل امروزه در اغلب لپ‌تاپ‌ها علاوه بر کارت گرافیک مجتمع، از کارت‌های گرافیکی مانند کارت‌های سری  GeForce و Radeon شرکت‌های NVIDIA و AMD نیز استفاده می‌شود. همچنین گاهی در بعضی سیستم‌های حرفه‌ای، شاهد حضور کارت‌های گرافیکی  Quadro، Tesla، Radeon Pro  و FirePro هستیم که از محصولات همین دو شرکت هستند.

7- حافظه داخلی (هارد)

یکی از مهم‌ترین قطعات لپ تاپ‌ها امروزه هارد ریست آن‌ها است و هارد مناسب لپ تاپ یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در انتخاب لپ تاپ مناسب است و اینکه لپ تاپ شما از چه نوع هارد دیسکی استفاده می‌کند و ظرفیت هارد دیسک استفاده شده چقدر است می‌تواند معیارهای مهم برای انتخاب هارد لپ تاپ باشد.

این روزها استفاده از لپ برای انجام کارهای اداری و روزمره و حتی پروژه‌های سنگین رشد بسیار بالایی داشته است فرقی نمی‌کند که دانشجو باشید یا کارمند، حتماً برای انجام کارهای شخصی و کاری خود از لپ تاپ استفاده می‌کنید. برای خرید لپ تاپ حتماً از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های فنی و تخصصی استفاده کرده‌اید و انواع مختلف لپ تاپ‌ها را با هم مقایسه کرده‌اید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید لپ تاپ باید لحاظ شود هارد لپ تاپ است. هارد مناسب لپ تاپ می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی بر روی عملکرد و کارایی لپ تاپ بگذارد.

 هارد (SSD) سرعت بسیار بیشتری نسبت به هارد دیسک HDD ارائه می‌دهد، بی‌صدا کار می‌کند و می‌تواند به‌صورت کارتی نصب شود که زیاد به وزن و حجم لپ تاپ اضافه نکند. در نتیجه این مزایای واضح، اکثر OEM ها از حافظه SSD به‌عنوان استاندارد لپ تاپ استفاده کرده‌اند.

برای لپ تاپ جدید خود از SSD استفاده کنید و از سرعت بارگیری برنامه‌ها، دسترسی به داده‌های شما و همچنین سرعت بوت شدن سیستم خود لذت ببرید.

هارد SSD گران است چکار کنیم؟

تنها مشکل این است که SSD ها ظرفیت زیادی ندارند. علاوه بر این، حافظه SSD اغلب از نظر قیمت گران‌تر از هارد دیسک‌های سنتی است. شما می‌توانید هارد 128 یا 256 گیگابایتی یا 512 گیگابایتی HDD گیر بیاورید اما نسبت به هارددیسک SSD هزینه بیشتری دارد.

برای جبران، بسیاری از سازندگان لپ تاپ و رایانه‌های شخصی SSD کوچک‌تر را با هارددیسک HDD جفت می‌کنند. این به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از مزایای سرعت نگهداری سیستم‌ عامل خود در ذخیره‌سازی SSD و در عین‌ حال داشتن فضای ذخیره‌سازی مناسب برای بقیه اطلاعات خود برخوردار شوند.

لپ تاپ‌های سری جدید از چه هاردی استفاده می‌کنند؟

جدیدترین و سریع‌ترین لپ تاپ‌ها دارای درایوهای حالت‌ جامد NVMe هستند که حتی سریع‌تر از SSD های معمولی هستند اما گران‌تر هستند. اگر در سال 2020 یک لپ تاپ جدید خریداری می‌کنید، یک لپ تاپ با SSD می‌خواهید. بااین‌حال، گفته می‌شود، بیش‌ازحد تحت‌ فشار قرار نگیرید تا هزینه اضافی را برای آخرین‌ مدل در اینجا صرف نکنید. اگرچه این حقیقت دارد که SSD های اخیر دارای سرعت بهتری نسبت به مدل‌های قدیمی هستند، اما بزرگ‌ترین مزایایی که در اینجا از آن برخوردار هستید بیشتر به پیشرفت اساسی SSD نسبت به هارد دیسک HDD مربوط می‌شود.

8- عمر باتری

ویژگی و یا مزیت عمده لپ تاپ نسبت به PC قابلیت حمل آن است. وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می‌آید، برق دستگاه باید در نظر گرفته شود. این برق امروزه با باتری تأمین می‌گردد که بسته به چگونگی استفاده شما و همچنین نرم‌افزارهایی که در کامپیوتر خود باز می‌کنید، این باتری‌ها دارای طول عمرهای متفاوتی می‌شوند. اغلب باتری‌های لپ تاپ، مساوی یا بیشتر از ۵ ساعت می‌توانند لپ تاپ شمارا زنده نگه‌ دارند.

کم کردن نور نمایشگر، استفاده از صدای کمتر، عدم استفاده هم‌زمان برنامه‌ها، خاموش کردن وای فای و بلوتوث، اجرای بازی‌های کم‌حجم‌تر و در بازه زمانی کمتر، آپدیت برنامه‌ها به جدیدترین ورژن، جدا کردن دستگاه‌های خارجی مثل USB، CD و DVD، تمیز نگهداشتن لپ تاپ و فن آن و … راه‌هایی برای افزایش عمر باتری هستند.

هرگز فراموش نکنید: دستوراتی که در CPU و GPU اجرا می‌شوند و شما در نمایشگر خود می‌بینید همگی بر اساس ولتاژ و جریانی ( صفر و یک) است که توسط باتری تولید می‌شوند. پس‌ کارهایی که باعث پردازش حجیم و اشغال بیشتر رم شوند، قطعاً از باتری شما جریان الکتریکی می‌کشند و این به معنی کاهش عمر باتری است.

نکته‌ای که در مورد باتری باید بدانید:

یک نکته خوب در اینجا این است که هنگام خرید به امتیاز باتری در وات‌ ساعت (Wh) یا میلی‌آمپر ساعت (میلی‌آمپر ساعت) نگاه کنید. هرچه این ارقام بزرگ‌تر باشند، عمر باتری بیشتر می‌شود. به‌ عنوان مثال، برای یک Ultrabook 13.3 اینچی، باتری با درجه 50Wh تا 60Wh بهترین نتایج را به شما می‌دهد.

یکی دیگر از موارد کلیدی که باید در اینجا به دنبال آن باشید، شارژ سریع است. همانند تلفن‌های هوشمند مدرن، بسیاری از لپ تاپ‌های جدید نیز از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند.

9- امنیت لپ تاپ

ورودی‌های اثرانگشت برای ورود به دستگاه‌های تلفن همراه عالی هستند و آخرین سیستم‌عامل ویندوز 10 از آن‌ها با سیستم Windows Hello استفاده بیشتری می‌کند. مردم می‌توانند رمز عبور شما را حدس بزنند، اما به ندرت می‌توانند اثرانگشت را جعل کنند. به‌ منظور حفظ محتویات لپ تاپ، رایانه قابل‌ حمل با خواننده اثر انگشت معمولاً بهترین راه برای امنیت است.

امنیت در مدل‌های مختلف لپ تاپ

خوشبختانه، این ویژگی در بسیاری از لپ تاپ‌های مدرن از OEM های اصلی مانند ASUS، Dell و HP بسیار رایج است. برخی حتی سنسور اثرانگشت را در صفحه‌ کلید ادغام کرده‌اند.

علاوه بر این، برخی از مارک‌ها حتی یک گام فراتر گذاشته و فناوری تشخیص چهره به سبک FaceID را معرفی کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد قفل لپ تاپ خود را با یک نگاه باز کنید. همانند تلفن‌های اندرویدی، در اینجا باید بین دستگاه‌هایی که به مدل 2 بعدی حالت باز کردن قفل متکی هستند در مقایسه با دستگاه‌هایی که بیومتریک سه‌ بعدی کامل ارائه می‌دهند، تمایز قائل شوید.

10- LTE – 11،Wi-Fi یا اترنت؟

آیا باید یک لپ تاپ با LTE بخرم؟

وقتی صحبت از خرید لپ تاپ می‌شود، یک‌ سوال بزرگ باید مطرح شود: آیا باید یک لپ تاپ با LTE بخرم؟

برخلاف لپ تاپ‌های دارای کارت شبکه داخلی، لپ تاپ‌های دارای LTE می‌توانند به سیگنال‌های داده تلفن همراه متصل شوند. این بدان معناست که لپ تاپ شما به‌جای اتصال به شبکه بی‌سیم در خانه، محل کار یا نقاط مهم Wi-Fi، می‌تواند مستقیماً برای دسترسی به اینترنت به یک شبکه تلفن همراه متصل شود. مزیت اصلی این است که می‌توانید تقریباً در هر مکانی از لپ تاپ خود استفاده کنید. در خارج از منزل، مسافرت با اتوبوس یا حتی ساحل.

فناوری LTE در لپ تاپ

فناوری LTE در رده لپ تاپ‌های درجه‌ یک قرار می‌گیرد، بنابراین شما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین، درست مانند تلفن خود، برای استفاده از LTE خود یا باید داده لپ تاپ را فعال کنید؛ به‌ این‌ ترتیب، تجربه شما تحت تأثیر سرعت اتصال به شبکه لپ تاپ و میزان داده‌های برنامه شما قرار می‌گیرد.

دقت کنید که لپ تاپ شما به چه شبکه LTE متصل می‌شود، زیرا سرعت اینترنت شما را تعیین می‌کند. پر استفاده‌ترین فناوری LTE در لپ تاپ‌ها در ایران امروزه از اتصال به شبکه‌های 4G پشتیبانی می‌کند. 4G قادر است حداکثر سرعت بارگیری 1 گیگابایت را داشته باشد که نزدیک به اکثر سرعت‌های پهنای باند خانگی است؛ اما لپ تاپ‌های 5G به‌زودی وارد ایران می‌شوند. این لپ تاپ‌ها، در صورت موجود بودن، از سرعت قابل‌ توجهی بین 10 تا 30 گیگابایت برخوردار خواهند بود. اگر داشتن اینترنت LTE برایتان مهم نیست و نمی‌خواهید هزینه اضافی بپردازید، یک لپ تاپ با قابلیت اتصال به وای فای بخرید.

12- سرعت Wi-Fi در لپ تاپ

سرعت Wi-Fi توسط عوامل مختلفی مانند قدرت سیگنال و میزان تداخل بین لپ تاپ و روتر شما تعیین می‌شود، اما یکی از عواملی که هنگام خرید لپ تاپ جدید باید به آن توجه کنید سرعت Wi-Fi لپ تاپ است. (کارت شبکه)

اکثر لپ تاپ‌های دارای کارت شبکه در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز (Wi-Fi 4) یا 5 گیگاهرتز (Wi-Fi 5) به نقاط اتصال بی‌سیم متصل می‌شوند، به این معنی که حداکثر سرعت پیوند 1 گیگابایت (Wi-Fi 4) یا 3.5 گیگابایت را دارند. (Wi-Fi 5). وقتی صحبت از نسل‌های Wi-Fi می‌شود، Wi-Fi 4 اکنون کمی قدیمی شده است، اما Wi-Fi 5 تقریباً برای هر کاری که لازم است بصورت آنلاین انجام دهید، مانند مرور صفحات وب، تماشای فیلم و اجرای مرورگر، خوب عمل می‌کند. کارت‌های شبکه‌ای که از Wi-Fi 5 پشتیبانی می‌کنند بخوبی کار خواهند کرد.

Wi-Fi 6 در لپ تاپ

از طرف دیگر، اگر شما یک گیمر هستید که دوست دارید محتوای چند نفره بازی کنید، یا اگر ویدیویی با کیفیت بالا پخش می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای تأخیر کمتر به دنبال یک لپ تاپ با کارت شبکه باشید که از اتصال Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند. که مزایای قابل‌ توجهی در سرعت (حداکثر 9.6 گیگابایت) ارائه می‌دهد. سرعت Wi-Fi همیشه در توضیحات محصول بصورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها ذکر نمی‌شود، اما در مشخصات محصول دقیق ذکر شده است، بنابراین برای مطمئن بودن، بررسی کنید.

مشاوره خرید لپ تاپ

قبل از خرید لپ تاپ می‌توانید با مشاوران ما در لپتاپیفای تماس گرفته و از آن‌ها به صورت رایگان مشاوره خرید لپ تاپ دریافت نمایید. ما در لپتاپیفای خوشحال می‌شویم به شما کمک کنیم تا لپ تاپ مورد نظر خود را با کمترین هزینه خریداری نمایید.

شما به ما بگویید

اگر شما جنبه‌های دیگر لپ تاپ را مهم‌تر می‌دانید در نظرات زیر به ما اطلاع دهید. (شاید می‌خواهید عملکرد بازی بهتر یا بدنه مقاوم داشته باشید، شاید لپ تاپی را بخواهید که به تبلت تبدیل شود) و بخصوص اگر شما قبلاً یک لپ تاپ مناسب برای نیازهای خود پیدا کرده‌اید.

دلارام
دل آرام کاک اللهی

زندگی‌نامه‌ای کوتاه برای بخش شناسنامه‌تان بنویسید. این متن ممکن است برای همه نمایش داده شود.

برچسب ها:
ارسال نظرات